Rapid Heřmanův Městec

15.06.2013 17:53

Dne 15.06.2013 se v Heřmanově Městci konal turnaj v rapidu. Hrálo se 9 kol na 2x15 minut. Z našeho oddílu se turnaje zúčastnil Jiří Kotzot. Zde je jeho zpráva o turnaji:

Na trunaj jsem si jel vyzkoušet nová zahájení, kterým se chci věnovat v letní přípravě na příští sezónu. Nemám je ještě nastudovaná, takže jsem velká očekávání na nějaké umístění neměl - cílem bylo prostě otestovat, jak mi budou nová zahájení sedět. Jejich zhodnocení provedu až na konec článečku. Nyní k průběhu turnaje:

Hrálo 45 hráčů a já byl nasazen jako č. 11. Po úvodních dvou "povinných" výhrách (Janko Jan, I. VT, LOK 1806 a Urválek Michal, bez VT a bez LOK) mne čekal opravdu těžký soupeř - Jiří Tůma, FM, LOK 2318.

Po ostrém zahájení soupeř obětoval pěšce za hrozivý útok. Abych partii zklidnil, pěšce jsem vrátil a zdálo se, že je vše v pořádku. Pak jsem však z ničeho nic přišel o dalšího pěšce a už to bylo hodně nahnuté. Partie přešla do čtyř- a později dvouvěžové koncovky, v níž soupeř měl dva spojené pěšce na královském křídle a já jednoho volného ve středu. FM Tůma za mého pěšce obětoval věž a chystal se projít svými spojenými pěšci do dámy. Naštěstí jsem si však vzpomněl na jednu studii, kterou jsem kdysi dostal k řešení za domácí úkol od svého prvního trenéra, a přesným pořadím tahů dosáhl remízy.

Start byl tedy vynikající. Pak však přišla katastrofální série 4 proher. Ve čtvrtém kole jsem hrál s KM Janem Macháněm (LOK 2182). V kombinační přestřelce jsem viděl o tah dále a se střelcem víc dosáhl jasně vyhrané pozice. Pak se však stalo něco neuvěřitelného - když jsem chtěl dát vyhrávající šach dámou přes celou šachovnici, postavil jsem ji na šachovnici o krůček dříve na nekryté pole a přišel o ni. Ještě jsem to zkoušel na čas, ale soupeř mi mat stihl dát 4 sekundy před pádem praporku. Mé rozladění a snaha napravit přehmat a násilně vyhrávat i rovné pozice vedla k prohrám i se slabšími soupeři: Otakar Němec, KM, LOK 1874, Peter Marinov, II. VT, LOK 1802 a Jan Mottl, III. VT, bez LOK.

Od úplného debaklu mne zachránily až výhry v posledních dvou kolech: Emanuel Veselý, I. VT, LOK 1823 a Radim Nedelčev, II. VT, LOK 1575.

Se ziskem 4,5 bodu jsem obsadil dělené 17.-27. místo (protože jsem nenašel výsledky na chess-results, nemohu posloužit lepší aproximací). Jediné, co mi na tomto výsledku dává alespoň malé zadostiučení, je skutečnost, že stejně malého počtu bodů dosáhl i bývalý sekretář VV ŠSČR Zdeněk Hába (LOK 2228).

A nyní k hodnocení nových vytypovaných zahájení: Bílými se zdá, že by mi to mohlo vyhovovat - 2 body ze 3 partií, přičemž prohra byla důsledkem přehlédnutí v koncovce. Černými však asi budu muset hledat něco jiného - 1 bod ze 2 partií, přičemž však prohra byla opravdu "crush", jak s oblibou říkal Bobby Fischer.

Tak jsem nakonec stránku s výsledky našel - bohužel na mne zbylo pouze poslední místo ze skupiny hráčů se stejným počtem bodů...