6. kolo RŽL SE Říčany

08.01.2018 19:10

Dne 06.01.2018 se v Říčanech hrálo 6. kolo Regionální žákovské ligy skupiny E (tj, té, do níž patří naše sázavské děti). Turnaje se zúčastnil rekordní počet hráčů - celých 134! Hrálo se jako vždy ve třech skupinách: nejlepších 16 v Áčku, 60 v Béčku a 58 v Céčku. Ze Sázavy na turnaj dorazila rekordní sestava, která čítala rovných 20 dětí (11 "mých", 9 z koužků kolegy Brhlíka)! Všichni byli na základě aktuálního ratingu zařazeni do druhých dvou skupin (B a C), které se hrály švýcarským systémem na 7 kol tempem 2 x 20 minut na partii v prvních 2 kolech a 2 x 25 minut na partii v těch ostatních. Vzhledem k tak vysoké účasti rozhodně nebyla šance, abych sledoval hru všech (navíc jsem jako obvykle dělal ještě i rozhodčího na sále). Proto na závěr utrousím pár slov jen o mých svěřencích.

Začneme ale v Sázavě na nádraží, kde jsme měli v 07:07 (nejpozději!) sraz před odjezdem vlaku. Už několik minut před sedmou se objevila Jolanka Štědrová, která se nemohla dočkat svého prvního turnaje v životě. Pak postupně dorazili i ostatní mí svěřenci, až na Kubu Bernátha, jehož přivezl tatínek 2 minuty po termínu (u Forda si asi na přesnost příliš nehrají :-D ). Ale i tak jsem stihl jízdenky koupit včas a po srdcervoucím loučení některých (povahou slabších) jedinců s rodiči jsme vyrazili směrem na Čerčany. Tímto moc děkuji pí Štědrové a p. Mrázovi, kteří se uvolili obětovat svůj volný čas a pomohli mi s hlídáním dětí (hlavně při cestě).

První "nesrovnalost" nás potkala už na Zastávce Sázava, kde měl nastoupit kolega Brhlík se "svými" dětmi, protože se jich objevilo o něco méně - někteří totiž zaspali a nestihli odjezd vlaku! Ti, kteří to stihli, se však přidali k těm mým a společně začali hrát hry na mobilech a karty (naštěstí jsem dvě sady mariášek a jedno kvarteto po minulých zkušenostech prozíravě měl připravené v kapse). Do Čerčan jsme dojeli celkem v klidu (pominu-li to, že s Jirkou Matouškem za chvíli nechtěl nikdo karty hrát kvůli jeho neustálým řečnickým cvičením) a i přestup na vlak směr Praha se docela povedl. Jak je naším zvykem, nastěhovali jsme se všichni do horního patra, kde pokračovala družná zábava. Malé vzrušení vyvolal požadavek Štěpána Fugnera, že potřebuje na záchod, protože jej vznesl na poslední zastávce před Říčanami. Vše jsme ale nakonec stihli, takže na nástupišti jsem při vystupování opět napočítal "mou" šachovou jedenáctku. Pěší přesun do hracího sálu jsme též zvládli bez problémů, až na další rozruch, který nastal v blízkosti plaveckého bazénu. P. Mráz totiž neprozřetelně řekl, že ten, kdo turnaj vyhraje, se v něm při návratu může hodinu koupat zadarmo. Naštěstí svůj výrok upřesnil tím, že měl na mysli skupinu A. Jak uvidíme na konci, měl by se splněním svého slibu jisté potíže - resp. výdaje :-) . A ještě jsem si všiml, že Jirka Havelka se neusále odtrhuje od skupiny a zůstává pozadu - nepřikládal jsem tomu příliš velký význam, jen mne otravovalo neustále na něj volat a za 3 minuty zjišťovat, že už je zase mimo skupinu.

V sále před zahájením turnaje probíhalo vše podle obvyklého scénáře - zabrali jsme několik židlí na bagáž a já začal stavět šachy (nakonec jsem přece jen několik pomocníků - vlastně pomocnic - sehnal). Od toho okamžiku měli všichni zakázáno používání jakéhokoli elektronického přístroje (po zkušenostech z minulých turnajů), což se ukázalo být jako velice přínosné - obzvláště u Jirky Matouška. Průběh turnaje fakt popisovat nemůžu, protože jsem toho měl na starosti celkem dost (hlavně s "pískáním" na sále), ale přece jen musím vypíchnout Jirku Havelku - neustále jsem jej musel někde hledat a i poté, co jsem jej "odchytil" a přikázal mu, že se nesmí hnout od místa s naší bagáží, jsem jej nacházel úplně jinde. I s utrácením v bufetu to šlo celkem umírněně - až na pár pokusů Jirky Matouška dát si párek v rohlíku, aniž by vůbec rozbalil svačinu, kterou měl s sebou z domova. Byl jsem překvapen i chováním úplných začátečníků, kteří byli nezvykle hodní (tedy kromě Havelky) - chválím obzvláště Štěpána Fugnera, před nímž mne varovala dokonce i maminka ( :-) ) - nebyl s ním nejmenší problém.

Nyní k vlastním výsledkům (cestu zpět nechám na konec). Jak jsem se již zmínil, pár slov navíc napíšu ke svým svěřencům:

Začneme Béčkem:

Na pěkném 12. místě se se ziskem 4,5 bodu umístil Milan Pešta. Předvedl několik velmi pěkných partií a při vlastním ratingu 1250 dosáhl výkonu 1323! Už jsem psal, že zákaz mobilu prospěl Jirkovi Matouškovi - uhrál 3,5 bodu, s nimiž obsadil velmi slušné 31. místo. Při vlastním ratingu 1070 hrál výkonem 1170, což též něco vypovídá. Na minulých turnajích se však nechával strhnout k blicání, takže dostal nařízeno hrát pomaleji. Dodržováním si ovšem nejsem příliš jistý - po jedné prohrané partii za mnou totiž přišel, že sice prohrál, ale spotřeboval na přemýšlení 10 minut. Přitom jsem jej jen chvilku předtím viděl, jak schválně sedí nad prohranou pozicí a nechává běžet čas, aby neprohrál příliš brzy! Se 3 body se na 40. příčce usadil Kuba Novák. I on sice hrál nepatrně nad svůj rating (1106, výkon 1151), ale porazil jen soupeře na své úrovni a se silnějšími prohrál. O půl bodíku navíc by mu určitě slušelo víc. 3 body uhrála i Vendulka Mrázová, od které jsem to naopak nečekal - moc mile mne překvapila! Hrála výkonem 1075 (vlastní rating 1048) a obsadila výborné 45. místo (přitom byla nasazena jako poslední na 60. místě a chystala se na turnaj C!). Na 50. místě skončil Adam Zachař se 2 body, na 53. Ondra Provazník také se 2 body. O něco více jsem přece jen čekal od Kuby Bernátha. Nabral také 2 body a s nasazovacím číslem 55 skončil na 56. místě. Na vině je jedině jeho zbrklost. Na příštím turnaji budu muset sáhnout k "ruským metodám", které jsou tam běžně (a s úspěchem) praktikovány (mám s nimi ostatně výbornou zkušenost z vlastní praxe) - Kuba bude muset celou dobu držet ruce za zády a pouze při vlastním tahu bude smět jednu vyndat (a to je ještě ta "měkčí" varianta - v Rusku museli moji svěřenci na rukách přímo sedět!).

A nyní k Céčku:

Už ve vlaku jsem "mým" holkám (Vendy Mrázová, Evka Panušková a Verča Žoudlíková) říkal, že jedna z nich musí skupinu C vyhrát a ostatní skončit do 10. místa, jinak půjdou domů pěšky. Vendy se nakonec "probojovala" do Béčka, takže úkol splnit nemohla (i když hrála velmi dobře - viz výše). Evka a Verča si vzaly hrozbu k srdci (snažil jsem se při stanovování cílů tvářit co nejpřísněji) a hrály, co jim síly stačily. Jen ve 4. kole, když se střetly mezi sebou, jsem koutkem ucha zaslechl, že si dají remízu bez hry. To mne docela rozčílilo a zcela jasně jsem jim sdělil, že kdyby k tomu došlo, tak nejen, že by šly domů pěšky, ale ještě bych jim nasekal na zadek! Partii tedy odehrály "naostro" a vůbec se nešetřily - bojovnost k mládí prostě patří (kompromisy si mohou nechat na důchod, případně na ně zapomenout navždy)! Zvítězila po krvavém boji Evička Panušková a zbyla na ni povinnost vyhrát i celou skupinu. I nadále své soupeře "kosila", jen v partii s Laurou Sehnoutkovou se nechala strhnout k blicání (asi si též "vyslouží" ruskou metodu sezení u partie) a po nesmyslném mlácení do hodin přijala ve vyhrané pozici nabídku remízy, když několikrát přehlédla jednotahový mat, který by jistě po 2 sekundách přemýšlení bez potíží našla. Ale vítězství je přece jen vítězství. Při vlastním ratingu 1031 hrála výkonem 1440! A zahanbit se nedala ani Verča Žoudlíková! Poté, co prohrála s Evkou a ta "dala" remízu Lauře, svou kamarádku s chutí pomstila a v další partii Lauru krásně zmatila! Protože kromě Evičky nikomu jinému nedarovala ani půlku, skončila s 6 body na výborném 2. místě (s ratingem 1020 hrála výkonem 1321)! (P. Mráz si jistě oddychl, že si při zmínce o bazénu zdarma vzpomněl na skupinu A - bez toho by evidentně musel pozvat holky obě!)  Tato skupina skončila vůbec hodně nezvykle - první 4 místa obsadila děvčata! Trochu víc se čekalo od Dana Ofnera - se 4 body a nasazovacím číslem 4 obsadil 13. místo (mimo jiné prohrál i s Verčou). 4 body uhrál i Pavel Vondráček (29. místo), za nímž následoval na 30. místě Matěj Prix (3,5 bodu). 3,5 bodu uhrál i Matěj Skala z mého kroužku začátečníků a umístil se s nimi na nádherném 32. místě. Šlo o jeho první start na turnaji a moc mne překvapil - při tréninku totiž byl vždy spíše pasivní, i když po vyvolání odpovídal většinou správně. I tady se na turnaji nijak neprojevoval, jenom se vždy ke mně skromě "přikradl" a jen tak mi potichu sdělil, že vyhrál! 35. místo obsadila Štěpánka Mrázová. Turnaj měla výborně rozehraný a po 5 kolech měla 3 body. Zbylé 2 partie však prohrála, přičemž minimálně v jedné z nich stála na výhru. Potřebuje ještě zlepšit soustředění - příliš se nechává strhnout nejrůznějšími rušivými vlivy okolí! Na 36. místě též se 3 body skončil Vítek Agoszta. Další "můj" začátečník Štěpán Fugner uhrál 2,5 bodu a obsadil 45. místo. Překvapil nejen svým bodovým ziskem (před turnajem jsem všem začátečníkům říkal, že asi všechny partie prohrají, ale že je to normální - na turnaj jedeme jen proto, aby získali zkušenosti a naučili se mačkat hodiny!), ale i chováním (už jsem zmiňoval varování maminky, které se ukázalo být zcela lichým - Štěpán mezi dětmi zcela zapomněl nejen na zlobení, ale i na lítostivé vzpomínky na maminku!). Pěkného výsledku dosáhla i Jolanka Štědrová - se 2 body obsadila 51. místo, přičemž jednu z partií zakončila nádherným připraveným a plánovaným matem, ze kterého měla moc velkou radost (z níž se vzpamatovávala v náruči maminky ještě hodnou chvíli). 56. místo obsadil s 1 bodem Ondra Kříž. Na 57. místě skončil též s 1 bodem Jirka Havelka. O něm jsem již psal, ale musím se k tomu ještě vrátit. Připadalo mi, že celý turnaj pojal jako volnou zábavu bez dohledu maminky a mé příkazy ohledně toho, kde se má nacházet, prostě házel za hlavu. A šachy mu spíše jen odebíraly volný čas k "blbnutí". Na příští turnaj si asi vezmu s sebou řetěz a po každé odehrané partii jej přivážu k topení (nebo jiné pevné věci) :-) . Na 58. místě s 0,5 bodem skončil Tomáš Jiráň.

Cestu zpět jsem časově rozdělil na 2 etapy, abychom nemuseli čekat příliš dlouho v Říčanech. Odjeli jsme napřed do Čerčan, kde si děti před nádražím zahrály na honěnou (poté, co si holky a Jirka Matoušek odskočili do hospody - nebojte (!) - jen na záchod). A z Čerčan jsme poté, co se všichni dost uhonili, do Sázavy dojeli už normálně při kartách a mobilech.

V průběžném pořadí Regionální žákovské ligy jsou na tom naši po 6 turnajích následovně (za názvem kategorie je uveden počet hráčů celkem):

U16 (25): 20. Agoszta

U14 (54): 26. Pešta E., 32. Ofner, 33. Provazník, 40. Havelková (5. mezi děvčaty), 43. Vondráček, 44. Prix

U12 (60) 14. Žoudlíková (2. mezi děvčaty), 21. Panušková (6. mezi děvčaty), 26. Matoušek, 28. Mrázová V. (9. mezi děvčaty), 32. Novák, 37. Zachař, 48. Bravenec, 54. Skala, 60. Kříž

U10 (57): 3. Pešta M., 15. Bernáth, 19. Mrázová Š. (3. mezi děvčaty), 43. Fugner, 51. Štědrová (12. mezi děvčaty), 56. Havelka, 57. Jiráň

Jiří Kotzot