RP škol

14.11.2018 12:42

Dne 13.11.2018 se početná výprava ZŠ a MŠ Sázava vydala pod mým dohledem na Regionální přebor škol v šachu do Benešova. Náš region tvoří okresy Benešov a Kutná Hora, nutno však říci, že z druhého jmenovaného se soutěže zúčastňuje jen škola z Uhlířských Janovic, jejíž družstva jsou stejně z většiny tvořena členy našeho oddílu. Sázava sestavila rekordní počet týmů - v mladších žácích 3 a ve starších 1. Na "krku" jsem tak měl celkem 18 dětí, čímž jsem měl samozřejmě o zábavu postaráno. Družstva jsem složil následovně:

mladší žáci: Sázava A = Milan Pešta, Jirka Matoušek, Verča Žoudlíková, Evička Panušková; Sázava B = Vendulka Mrázová, Kuba Bernáth, Adam Zachař, Jolanka Štědrová; Sázava C = Štěpán Fugner, Štěpánka Mrázová, Matěj Skala, Sabina Prixová, náhradníkem byla Romča Žoudlíková;

starší žáci: Sázava = Ondra Provazník, Dan Ofner, Stella Vavříková, Kryštof Smrž, náhradník Vojta Smrž.

Na turnaj jsme vyjeli tradičně vlakem a kupodivu jsem ráno na nádraží napočítal všechny "ovečky". Cesta proběhla poměrně v klidu, protože děti se zabavily buď hraním na mobilech, nebo kartami, které jsem prozíravě vzal s sebou. Na turnaj jsme tedy dorazili včas a v pořádku, takže jsem se mohl začít zabývat jeho řízením (fungoval jsem tam totiž jako rozhodčí u počítače). Každé družstvo mělo určeného kapitána, jenž zodpovídal za pořádek a správné nastupování k zápasům. To se výborně osvědčilo (až na jednu výjimku u starších žáků - však si také kapitán "vysloužil" ústní důtku). Každému týmu jsem stanovil cíl, jehož měl dosáhnout: Áčko mladších žáků postoupit na Krajský přebor (což znamenalo umístit se nejhůře na 2. místě z 10 družstev), Béčko a Céčko mladších žáků neskončit poslední, starší žáci skončit mezi 13 družstvy nejhůře na 10. místě. Protože družstev bylo tolik a já navíc většinu času strávil u počítače, nemohl jsem sledovat průběh turnaje příliš podrobně, i když výsledky jsem samozřejmě hlídal a mezi koly hráče patřičně "pošťuchoval". Mohu s radostí konstatovat, že všechny cíle byly splněny, přičemž Áčko mladších žáků dokonce turnaj vyhrálo, a to přesvědčivě: hrálo se totiž 7 kol a hlavním kritériem bylo skóre, přičemž po 6 kolech již měla děcka náskok 4,5 bodu, takže je nemohl nikdo předehnat, ani kdyby v posledním kole všichni prohráli. Družstvo však neponechalo nic náhodě a vítězstvím 4:0 ukázalo soupeřům, kdo je v regionu králem!

Stručný přehled výsledků:

mladší žáci: 1. Sázava A 24,5 bodu (z 28 možných!), 2. Benešov Jiráskova 19,5 bodu, ..., 7. Sázava B 11,5 bodu, 8. Sázava C 11 bodů, ...

starší žáci: 10. Sázava 12 bodů

Jednotlivci pak dosáhli následujících výsledků (v závorce je počet odehraných partií): mladší žáci: Áčko: Pešta 6 (7), Matoušek 5 (7), Žoudlíková V. 7 (7), Panušková 6,5 (7); Béčko: Mrázová V. 2 (7), Bernáth 2 (7), Zachař 3 (7), Štědrová 4,5 (7); Céčko: Fugner 3,5 (6), Mrázová Š. 0 (6), Skala 4 (6), Prixová 2,5 (7), Žoudlíková R. 1 (3); starší žáci: Provazník 3 (6), Ofner 2 (6). Vavříková 2 (6), Smrž K. 4 (6), Smrž V. 1 (4).

Výborné hodnocení si tak vysloužilo celé Áčko a dále Jolanka, Štěpán, Matěj a Kryštof. Především holky z Áčka (Verča a Evička) si ovšem zaslouží absolutorium!

Po vyhlášení výsledků jsme spěchali na nádraží, ovšem nebylo to moc platné - vlak nám ujel o 2 minuty! Museli jsme jet tedy dalším, což ovšem znamenalo skoro hodinové čekání na přípoj v Čerčanech. S tím jsme ale již měli zkušenosti, takže jsme obsadili blízkou hospodu, v níž jsem si proti dětem zahrál simultánku. Tak nám čas docela dobře uběhl a mohli jsme pokračovat v cestě. I nadále šlo vše relativně klidně, takže večer jsem mohl všechna "zvířátka" předat celá a neporušená rodičům a odebrat se za zaslouženým občerstvením ke Stromovi!

Jiří Kotzot