TJ Jiskra Zruč n. S. "A"- TJ Kavalier Sázava "B"

13.10.2019 20:29

K 1. utkání Regionální soutěže jelo naše Béčko do Zruče nad Sázavou k tamní Jiskře a mělo jí co oplácet - vloni totiž doma dostalo nářez 1 : 4. Kupodivu se mi dokonce podařilo dát dohromady i docela slušnou sestavu (pouze s jedním náhradníkem), ale když jsme přijeli na místo a viděl jsem nastoupenou domácí základní sestavu, po letmé kontrole ratingů jsem si říkal, že pokud opět nedostaneme 4:1, bude to úspěch.

Ani ne po hodině hry však překvapivě "zavěsil" Jirka na 4. šachovnici. Jeho soupeř si totiž "zakombinoval" a obětoval figuru s tím, že si dobere věž. Jirka chladnokrevně figuru sebral a protivník s hrůzou zjistil, že věž je nedotknutelná kvůli jednotahovému matu. Musel proto vyměnit dámy a pak šlo vše již podle "pravidel", jež jsem se jako žák naučil kdysi v uničovské hospodě a která jsem poctivě vtloukl do svých svěřenců: "Míň figur - míň starostí!" a "S dřevem víc - výhře vstříc!". Soupeř navíc ještě  vše dobrovolně měnil, až se doměnil do koncovky 4p : J + 3p. Když jej Jirka nechal hlídat králem osamoceného svého pěšce na dámském křídle a vlastním králem se vydal na houby na opačnou stranu, konečně mu došlo, že žádní další hlídací psi mu už nezbyli a vzdal se.

Potom stejně nečekaně vyhrál Standa na 2. šachovnici. Zahájení sice rozehrál hodně podezřele a po cca 20 tazích bych na něj nevsadil ani příslovečné penny, soupeř však pokračoval hodně měkce a Standovi se povedlo pozici zablokovat tak, že už jsem viděl na konci tunelu aspoň půlku. Pak domácí hráč navíc přehlédl jednoduchou vazbu a přišel o pěšce, čímž hra přešla do těžkofigurové koncovky. V ní sice pěšec navíc nehrál žádnou roli, ale Standa vymyslel další léčku - na oko také přehlédl pěšce a když jej soupeř opravdu sebral, dal si věží jakoby šach z pomsty. Když soupeř instinktivně ustoupil králem, přišel hodně dlouhý tah dámou, po němž zabránit matu by už nebylo v silách ani největšího psa-obranáře.

Následoval konec hry na 3. šachovnici, kde Milan rozehrál zahájení hodně optimisticky a na základě jakési útočné fata morgány si dokonce udělal rošádu na křídlo, kde neměl ani jednu svou figurku. Soupeř celkem jednoduše jeho útočné choutky odrazil a když Milan navíc z nepochopitelných důvodů tahal svými pěšci před králem dopředu, bez potíží získal kvalitu a ještě 2 pěšce k tomu. Už jsem měl o výsledku partie jasno a Milanův protivník zjevně také. Bez přemýšlení proto vlezl v koncovce 2V + S + 5p : V + S + 3p pod jedinou možnou vazbu pěšce, která nakonec vyústila v jeho ztrátu a postup Milanovy poslední naděje na předposlední řadu. Z bezradnosti soupeř kvalitu vrátil a snažil se vyhrát koncovku V + S + 3p : V + S + 2p. Milan ale bez potíží šikovným manévrem materiál srovnal a poté, co protivník vynutil přechod do pěšcovky, virtuózně předvedl, že na trénincích si také občas něco zapamatuje (obzvláště když se pěšcovým koncovkám věnujeme již asi předchozí 3 měsíce) a lehce remizoval.

Poté dohrál Štěpán na 5. šachovnici. Zahájení rozehrál vyloženě při zdi, ale po tom, co se soupeř setkal s neznámým tahem a zareagoval ztrátou tempa, se hra vyrovnala. Když Štěpán navíc kdesi sebral figuru a 2 pěšce, o jeho výhře jsem nepochyboval. Přišel však blundr se ztrátou figury, vyvolaný snahou dát mat za každou cenu (vše přitom šlo řešit "hospodským" pravidlem "Míň figur - míň starostí!" a po výměně dam se věnovat již jen sběru ovoce). I pak ale ve čtyřvěžové koncovce 2 přebývající pěšci lehce zaručovali vítězství. Štěpán se ale z nějakého důvodu rozhodl protlačit své pěšce do dámy bez toho, že by zabezpečil svůj týl. Dostal se tak do hodně pasivního postavení a nakonec byl rád, že po výměně všeho, co na šachovnici zbylo (samozřejmě kromě králů), zachránil remízu.

Jako poslední jsem na 1. šachovnici dohrával opět - můj soupeř je totiž známý "spáč" a ani já (většinou) při volbě tahu nikam nespěchám. Jak jsem očekával, protivník zvolil metodu výměn a zabetonoval se bílými hned od začátku. Podařilo se mi sice vyvinout figurky aktivněji, ale žádné slabiny, na něž bych mohl zaútočit, se mi vytvořit nepodařilo. Pak se ale protivník z ničeho nic odhodlal otevřít hru (přitom já měl 2 střelce a on 2 jezdce). Potom již šlo vše docela snadno (i když pomalu) - útok na krále, výhodná výměna střelce za jezdce s vytvořením dvojpěšce a izoláka, výměna dam. Když soupeř navíc ještě nabídl výměnu posledních lehkých figur, rád jsem souhlasil, neboť ve vzniklé věžovce V + 5p : V + 5p měl soupeř 4 slabé pěšce a já žádného - po 4 tazích jsem jej lehce dostal do nevýhody tahu, v níž se při stejném materiálu vzdal.

Rád tak kvituji, že se nám odveta povedla, a to dokonce i při hodně nepříznivém ratingovém poměru. Béčko tímto vítězstvím splnilo původní cíl pro celou sezónu, takže jej navyšuji - ještě aspoň jednu remízu! (I když to bude hodně těžké - podle nasazení jsme s přehledem nejslabší.)

TJ Jiskra Zruč n. S. "A"

1 : 4

TJ Kavalier Sázava "B"

Světlík Milan 1592 0 : 1 Kotzot Jiří 1937
Netolický Tomáš 1557 0 : 1 Houda Stanislav 1451
Bečvář Vladimír 1526 0,5 : 0,5 Pešta Milan 1295
Voldán Václav 1259 0 : 1 Matoušek Jiří 1191
Voldán Jiří 1301 0,5 : 0,5 Ježek Štěpán 1123

Tabulka po 1. kole:

Pořadí

Družstvo

Body

Skóre

Partie

1 TJ Spartak Vlašim C 3 4,5 4
2-3 TJ Sokol Neveklov A 3 4,0 3
2-3 TJ Kavalier Sázava B 3 4,0 3
4-5 ŠK Český Brod B 3 3,5 3
4-5 KŠ Říčany 1925 I 3 3,5 3
6 ŠK Pravonín A 3 3,0 3
7 KŠ Stříbrná Skalice B 0 2,0 2
8-9 Sokol Pečky B 0 1,5 1
8-9 KŠ Ríčany 1925 J 0 1,5 1
10-11 TJ Jiskra Zruč n. S. A 0 1,0 0
10-11 KŠ Stříbrná Skalice C 0 1,0 0
12 ŠS Kostelec n. Č. l. C 0 0,5 0

Výsledky našich hráčů po 1 kole:

Hráč

ELO

1.

Σ

%

Ø ELO soupeřů

Kotzot Jiří 1937 1,0 1,0 100,00% 1592
Houda Stanislav 1451 1,0 1,0 100,00% 1557
Pešta Milan 1295 0,5 0,5 50,00% 1526
Matoušek Jiří 1191 1,0 1,0 100,00% 1259
Ježek Štěpán 1123 0,5 0,5 50,00% 1301

Jiří Kotzot