8. kolo RŽL SE Týnec n. S.

07.06.2020 11:25

Dne 06.06.2020 se v Týnci nad Sázavou po téměř čtyřměsíční přestávce hrálo 8. kolo Regionální žákovské ligy v šachu. Byl jsem opravdu zvědav, kolik „mých“ dětí překoná lenost, která se mezi nimi rozmohla během školních „prázdnin“ více, než nějaký vládou inzerovaný virus. Nakonec jich se mnou na turnaj vyrazilo pouze 5, což je opravdu bída. Navíc jsem si ani nedělal žádné iluze o jejich výkonech – během herní přestávky se sice sporadicky na trénincích někdo objevil, ale u nich doma šachy pokryla téměř půlcentimetrová vrstva prachu. (Tím chci říci, že na domácí přípravu se vykašlali úplně všichni.)

S hodnocením výsledků začnu netradičně odzadu – od začátečníků. Jeli se mnou Josífek Ježek (na svůj úplně první turnaj) a Tonda Punčochář (druhý turnaj), kteří hráli samozřejmě ve skupině C. Oběma jsem zdůraznil, že o nic nejde a na turnaj jedou jen kvůli tomu, aby si zvykli na jeho atmosféru, naučili se mačkat šachové hodiny a nedělali nemožné tahy. Na jejich kontě jsem očekával velkou nulu, ale oba mne velice překvapili, protože shodně získali bodíky 2 (ze 7 možných). Obsadili sice 23. a 24. místo (z 25), ale i to je nádherný výsledek (například já jsem na svém prvním turnaji „s přehledem“ obsadil poslední příčku, když jsem prohrál úplně všechno).

Ve stejné skupině hrál ještě i Honzík Krejcárek, jenž se sem „propracoval“ díky mizernému výkonu v předchozím turnaji, kde s pouhým 1 bodem dělil poslední místo v Béčku. Za úkol dostal nabrat aspoň 5 bodů a bylo vidět, že šel do sebe a dost se snažil. Tréninkový výpadek se ale zákonitě musel projevit a na jeho kontě se bodů ocitlo o 1 míň. Výhry sice byly opravdu pěkné, ovšem zbytek za moc nestál – stejné chyby, stejné následky. Nadání se prostě bez tréninku v talent samo nepřemění!!! (Skončil na 10. místě – očekával jsem však aspoň medaili.)

V Béčku hráli zbylí 2 mí svěřenci. Jirka Matoušek se před turnajem nacházel na průběžném 8. místě celkového pořadí ve své věkové kategorii, což bylo 1 příčku za postupovou pozicí na Krajský přebor. Potřeboval proto uhrát minimálně 4,5 bodu, což by při souhře dalších okolností mohlo znamenat posun o jedno místečko výše. Pro větší jistotu před finálovým turnajem jsem mu ale dal za úkol uhrát bodů 5. Abych nezdržoval – bodů nabral 4,5, ale v jeho silách bylo získat dokonce o 1 víc. Důvod, proč k tomu nedošlo, je jasný: v mezidobí mezi partiemi ho nezajímalo nic jiného, než nějaké přiblblé hry na mobilu. To, že jsem dětem mobily při turnaji zakázal, jej evidentně vůbec nevzrušovalo. Rodiče dětí ze všech mých kroužků proto tímto upozorňuji na to, že jakmile uvidím u některého dítěte během příštího turnaje v ruce mobil, rovnou mu ho rozšlapu.

Ostatně výše uvedené hodnocení se týká i další „výtečnice“ – Jolanky Štědrové. Jejím cílem bylo uhrát 3 body (přitom podle mne měla bez problémů na 4), ale protože se nechala Jirkou strhnout k bezmyšlenkovitému bušení do mobilu během přestávek, nabrala body jen 2. Co dodat? – Už si připadám někdy trapně, když se opakuji, ale bez tréninku se nikdo nezlepší!!! (Obzvláště, pokud se bude rozptylovat blbostmi.)

Jolanka s 2 body obsadila mezi 24 hráči 20. příčku, Jirka díky pomocnému hodnocení skončil kupodivu na 6. místě, a protože v této skupině dominovaly holky, znamenalo to nějakým zázrakem i 3. místo mezi chlapci.

Průběžné pořadí našich dětí po 8 turnajích (za označením věkové kategorie je v závorce uveden celkový počet hráčů):

HD16(41): 19. Prix, 20. Ofner, 27. Provazník

HD14(48): 7. Matoušek, 12. Žoudlíková V. (3. mezi dívkami), 19. Novák J., 23. Prixová (7. mezi dívkami)

HD12(50): 2. Pešta, 12. Štědrová (1. mezi dívkami), 17. Bernáth, 28. Fugner, 36. Mrázová (5. mezi dívkami), 39. Havelka, 50. Novák M.

HD10(43): 3. Krejcárek, 15. Žoudlíková R. (5. mezi dívkami), 27. Pavlíková (10. mezi dívkami), 29. Mádlík, 35. Punčochář, 37. Ježek

Jiří Kotzot