KP mládeže v rapidu

21.06.2021 21:17

Po dlouhém období temna se konečně začalo hrát, takže jsem s dětmi vyrazil dne 19.06.2021 do Neratovic na Krajský přebor ve zrychlené formě šachu, tzv. rapidu. Konkrétně v tomto turnaji se hrálo tempem 20 minut na partii s přídavkem 5 sekund za každý provedený tah, přičemž se hrálo švýcarským systémem na 7 kol v oddělených kategoriích do 10, 12 a 14 let, v nichž hráli chlapci společně s děvčaty, výsledky pak ale byly vyhodnoceny zvlášť.

Plánoval jsem účast osmi dětí, ale tři děvčata musela jet s rodiči na již dříve naplánované výlety, takže mi jich zbylo jen pět. Protože se tak dlouho nehrálo naživo a v on-line turnajích si hráči vypěstovali neblahý zvyk hrát strašně rychle, žádné zázraky jsem neočekával. Přesto mne však některé výsledky opravdu nepříjemně překvapily. Podívejme se na to podle kategorií:

V HD14 jsme měli jediného zástupce – Jirku Matouška. Mezi 32 startujícími byl nasazen jako číslo 12 a asi takovéto umístění jsem i očekával. Jirka sice sebevědomě mluvil o umístění do 4. místa, které by znamenalo postup na Mistrovství ČR, ale to se asi opravdu nedalo předpokládat. Své holedbání však nepodpořil hrou, kterou charakterizovaly zbrklé a rychlé tahy bez přemýšlení. To mělo za následek, že porazil pouze 3 velice slabé hráče a se čtyřmi prohrál, což znamenalo mizerný výkon 1110 při vlastním ratingu 1305 (který samozřejmě obrovsky klesne). Obsazení 21. místa je nutno hodnotit jako velký propadák.

V HD12 jsme měli 3 zástupce. Nejvíce nadějí jsem vkládal v Milana Peštu, jenž byl mezi 45 hráči nasazen jako číslo 16, a já jsem v duchu doufal, že by se mohl dostat do elitní desítky. Start měl opravdu vynikající – ze 3 partií vydoloval 2,5 bodu, přičemž dokázal remizovat s hráčem, který nakonec získal stříbrnou medaili. Pak však ve 2 partiích hrál hodně nesoustředěně, přičemž se navíc projevila i jeho nedostatečná technika, k čemuž se přidružily i mezery ve znalostech. Poslední 2 partie ale se štěstím vyhrál, takže získaných 4,5 bodu jej zařadilo ve výsledkové listině na pěkné 11. místo, což určitě je úspěch. Navíc si i mírně polepší na ratingu, protože jeho Elo je 1262 a výkon byl 1290.

Jedinou naší dívkou byla Štěpánka Mrázová. Byla mezi devítičlennou skupinou nenasazených, takže jakékoli umístění nad 37. příčku by bylo dobré. Skutečně se jí podařilo nabrat 3 body, které ji usadily na 33. příčku (resp. 5. mezi 7 děvčaty), takže zavládla spokojenost. Hra však nebyla vůbec dobrá – přehlížela jednotahové hrozby a stavěla figurky na napadená pole, takže prostor ke zlepšení zde rozhodně je.

Třetím „do mariáše“ byl v této skupině Štěpán Fugner. Ten byl nasazen jako č. 33 a přibližně i toto umístění jsem očekával. Opravdu se mu podařilo též uhrát 3 body a jen horší pomocné hodnocení jej zařadilo těsně za Štěpánku. I u něj je však ve hře mnoho co zlepšovat.

Posledním naším zástupcem byl v 47členném poli hráčů turnaje HD10 Honzík Krejcárek. I on patřil do početné skupiny nenasazených (těch bylo tentokrát celých 33), takže za dobrý výsledek bych považoval zisk 3,5 bodu a umístění někde kolem 30. místa. Honzík se snažil hrát pomalu, ale bohužel mu tato snaha často nevydržela až do konce partie, kdy začínal „blicat“, což ve dvou případech znamenalo prohru partie, v níž měl dokonce věž navíc. I tak ale uhrál pěkné 4 body, jež ho zařadily na 22. místo a znamenaly výkon 1082 (při „nasazovacím“ ratingu 1000). Pokud se naučí trpělivosti a vydrží hrát pomalu i ve fázích partie, kdy má realizovat získanou výhodu, můžeme od něj v budoucnu očekávat pěkné výsledky.

Celkově lze tedy naše vystoupení hodnotit jako průměrné a jak už jsem uvedl, je na čem pracovat.

Jiří Kotzot